مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد با گذشت زمان بنا به دلایل متعددی همچون پیری، کشیدن دندان و... دندان های خود را از دست می دهند. این موضوع علاوه بر این که باعث ایجاد مشکل در ظاهر و طرح لبخند شما می شود، می تواند در صحیح جویدن و غذا خوردن شما هم تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از افراد به دنبال یک روش دائمی برای این دندان های از دست رفته هستند. تا چند سال گذشته انجام پروتز دندان متحرک (دندان مصنوعی) میان این افراد بسیار رایج بود. مشکلاتی که این روش ایجاد می کرد باعث شد که روش بهتری به نام ایمپلنت جایگزین آن شود. ایمپلنت دندان روشی است دائمی برای دندان های از دست رفته. خوشبختانه امروزه با فراگیر شدن ایمپلنت دندان افراد دیگر دغدغه‌ای برای از دست دادن دندان های خود ندارند و دیگر به سراغ دندان های مصنوعی نمی روند. قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ مشکلی را برای استفاده کننده به وجود نمی آورد و فرد به می تواند تا آخر عمر بدون هیچ گونه مشکلی از آنها استفاده کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل با ایمپلنت دندان آشنایی پیدا کنید.



ایمپلنت دندان چیست؟

برخی از افراد به هر دلیلی ممکن است دندان های خود را از دست بدهند. همان طور که در عکس بالا مشخص شده است، ایمپلنت دندان یا فیکسچر در اندازه ریشه دندان آن فرد به جای ریشه از دست رفته قرار داده می‌شود. فیکسچرها قطعاتی در اندازه دندان طبیعی می‌باشند. این فیکسچر ها با دقت بسیار زیادی ساخته می شوند که کاملا طبیعی به نظر برسند. دو قسمت اصلی ایمپلنت دندان که در عکس بالا مشخص شده است، Fixture و Abutment می باشند. قسمتی که از داخل استخوان فک قرار می‌گیرد که اصطلاحاً Fixture نامیده می‌شود و قسمتی تاجی که بالای لثه قرار می‌گیرد Abutment نامیده می شود. روی Abutment پروتز یا روکش ایمپلنت قرار می‌گیرد. جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است. از آنجا که تیتانیوم موجود در ایمپلنت ها با استخوان فک کاملا سازگاری دارد، ایمپلنت ها باعث لغزش ، سر و صدا یا آسیب استخوانی نمی شوند.


چه افرادی می توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟

در صورتی که کلیه دندان های فک جلو و یا فک عقب از بین رفته باشد.

در صورتی که یکی از دندان های جلو از بین رفته باشد و فاصله ایجاد شده از دندان های کناری آن طبیعی باشد.

در صورتی که بیش از یک دندان از بین رفته باشد و فاصله بین دندان های کناری طبیعی باشد.

درصورتی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از بین رفته باشد و تنها از یک طرف، دندان طبیعی باشد.

افرادی که نمی توانند از دندان های مصنوعی استفاده کنند.

افرادی که می خواهند گفتار خود را بهبود ببخشند.

ایمپلنت دندان محدودیت سنی خاصی ندارد و هر فردی که قادر به رعایت بهداشت دهان خود باشد، می تواند دندان های خود را ایمپلنت کند. اگر فرد به سن رشد رسیده باشد، می تواند به جای دندانی که از دست داده است، از ایمپلنت استفاده نماید. مثلا اگر کودکی که در سن کودکی دندان دائمی خود را در اثر حادثه ای از دست داده باشد می تواند بعد از آن که به سن 16 سال رسید، از ایمپلنت استفاده کند. البته همانطور که گفته شد هر فردی می تواند دندان خود را ایمپلنت کند ولی در مورادی که در ادامه به آن اشاره می کنیم نمی تواند دندان خود را ایمپلنت کند.

ایمپلنت دندانی فکی چیست

اهمیت انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان یک روش کاملا تخصصی است که البته به تجربه متخصص فک و صورت هم نیاز دارد. طبق گفته دکتر سزاوار متخصص ایمپلنت و جراح فک و صورت در تهران نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد. در این جراحی خطرات و عوارضی هم وجود دارد که متخصص فک و صورت باید متوجه این موضوع باشد. پشتیبانی استخوان فک از اباتمنت یا پایه فلزی اهمیت دارد. در صورتی که استخوان فک بیمار ضعیف باشد، توان تحمل فشار وارده از سوی دندان ایمپلنت را ندارد. به همین دلیل کاشت دندان با شکست مواجه می‌شود و استخوان فک آسیب می‌بیند. پس با این حساب انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران اهمیت دارد. جراحان با تجربه با توجه به معایناتی که باید قبل از جراحی انجام می‌دهند، مشکلات استخوان فک را برطرف می‌کنند.

نکات کلیدی حرف زدن بعد از جراحی فک

به طور کلی در روش های جدید جراحی اصلاحی فک، حرف زدن و صحبت کردن از یک ساعت بعد از عمل امکان پذیر است اما ممکن است تا 10-14 روز نتوانید تن عادی صدای خود را داشته باشید و به صورت نرمال صحبت کنید. البته اگر تنها یکی از فک های خود را عمل کنید، (یعنی به طور مثال تنها به عمل جراحی فک پایین بپردازید) صحبت کردن شما راحتتر است. اما به طور کلی بین دو هفته الی یک ماه طول می کشد تا به حالت عادی برگردید.

 
 
 
مراقبت بعد از جراحی فک و صورت
 
بعد از عمل پزشک دستورات مراقبتی لازم را برای شما فراهم می کند. مراقبت های لازم معمولاً شامل موارد زیر است:
تا می توانید بخورید
بهداشت دهان را رعایت کنید
عدم مصرف دخانیات
عدم فعالیت شدید
استفاده از داروهای مسکن
زمان بازگشت به محل کار یا مدرسه که معمولاً در یک یا سه هفته است. بهبودی اولیه فک معمولاً حدود شش هفته پس از عمل طول می کشد، اما بهبودی کامل تا 12 هفته ممکن است طول بکشد.
متخصص ارتودنسی حدوداً شش هفته بعد از بهبودی فک، تراز دندان را با بریس به پایان می رساند. کل فرایند ارتودنسی ، از جمله جراحی و بریس ممکن است چندین سال طول بکشد. پس از برداشتن بریس ها، می توان از نگهدارنده برای نگه داشتن موقعیت دندان استفاده کرد.
دهانتان را به آرامی مسواک کنید. به علاوه شستشوی مداوم با آب‌نمک، آب یا دهانشویه به خصوص پس از صرف غذا کمک‌کننده است. تجویز دهانشویه ضدعفونی‌کننده هم کمک‌ می‌کند. مسواک الکتریکی هم قابل استفاده است.
 
درمان درد بعد از جراحی فک
 
در صورت درد مسکن تجویز می‌شود که اغلب در حالت مایع است و شامل هر یک از داروهای زیر می‌باشد. هر کدام از این داروها یک جز مخدر دارد (اکسی‌کودون، هیدروکودون، کدئین). هر مسکن می‌توان تجویز کرد.
راکسی‌ست (استامینوفن با اکسی‌کودون)
الگزیر هایست (استامینوفن با هیدروکورتیزون)
تایلنول با الگزیر کدئین (استامینوفن با کدئین)
همه این داروها به شکل قرص هم هستند. مزیت حالت مایع بلع آسان و تنظیم دوز راحت است. به یاد داشته باشید که بزرگسالان نباید بیش از 4000 میلی‌گرم استامینوفن در روز مصرف کنند. تمامی داروهای بالا استامینوفن دارند و نباید هیچ‌یک را با داروهای حاوی استامینوفن مانند تایلنول مصرف کنید.
داروهای بالا می‌تواند همراه به مسکن ضدالتهابی مانند ایبوبروفن (مُترین، اَدویل) یا کتورولاک (تورادول) یا ناپروکسن (آلیو) مصرف شود. این قرص‌ها را می‌توان خورد کرد یا اگر از ایبوپروفن استفاده می‌شود، از شکل مایع آن استفاده کرد. تُرادول تنها با تجویز پزشک قابل تهیه است.
هزینه جراحی چانه و فک به نوع عارضه بیمار بستگی دارد. در برخی از بیماران ممکن است به اضافه کردن استخوان فک نیاز باشد که جراح باید فرصت بیشتری را برای این جراحی انجام دهد. در برخی از بیماران هم ممکن است حالت فک به سمت چپ یا راست چرخیده باشد که در این صورت به زمان زیادی نیاز دارد تا به حالت نرمال بازگردانده شود. از سوی دیگر میزان تخصص و تجربه جراح هم می تواند یک عامل تعیین کننده در میزان هزینه جراحی فک و صورت باشد. دکتر مهدی سزاوار یکی از جراحان فک و صورت است که با داشتن صدها نمونه موفق جراحی فک و چانه می‌تواند پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشد.

جراحی پلک و هر آنچه باید درباره آن بدانید


عمل پلک چشم در حوزه پزشکی به عنوان بلفاروپلاستی نامیده می‌شود. جراح پوست، چربی یا عضلات پلک را برش می‌دهد، جابه‌جا می‌کند یا جدا می‌کند تا لیفت چشم حاصل شود. عمل زیبایی پلک یک روش جراحی است که از نظر پزشکی ضروری نمی‌باشد و صرفاً به منظور بهبود ظاهر فرد انجام می‌شود. متاسفانه پلک‌های بالا و گاهی اوقات پایین ممکن است در اثر بخشی از فرایند پیری افتاده یا پف کرده شوند. ابروها نیز ممکن است دچار افتادگی شوند. پوست پلک کش می‌آید، عضلات ضعیف می‌شوند و توده‌های چربی برآمده می‌گردند. این وضعیت ممکن است یک شرایط ارثی باشد که در بین اعضای خانواده وجود دارد. چنین شرایطی از نظر زیبایی ممکن است از جذابیت کلی چشم‌ها و صورت بکاهد و ظاهری خسته و پیرتر ایجاد کند. با اینکه جراحی پلک (بلفاروپلاستی) به دلایل زیبایی محبوب می‌باشد، اما می‌توان از آن برای درمان مشکلات دیگر نیز استفاده کرد.
متقاضیان عمل پلک چشم
شرایط مختلفی را می‌توان با لیفت پلک درمان کرد. در ادامه این شرایط قابل درمان ذکر شده‌اند:
پف‌کردگی مزمن پلک‌های بالا
افتادگی پوست پلک‌های بالا
پف زیر چشم و چروک پلک‌های پایین
افتادگی پلک‌های پایین
مانند بسیاری از روش‌های جراحی، برخی شرایط پزشکی وجود دارند که می‌توانند بلفاروپلاستی را یک انتخاب پرخطرتر کنند. این شرایط عبارتند از:
مشکلات تیروئید مانند بیماری گریوز و کم‌کاری تیروئید
سندرم چشم خشک یا تولید ناکافی اشک
اقدامات قبل از جراحی پلک
شما می‌توانید قبل از این که تحت عمل جراحی پلک چشم قرار گیرید برخی اقدامات را که به تسریع روند بهبودی شما کمک می‌کنند انجام دهید. انجام این اقدامات باعث می‌شود که دوران بهبودی شما راحت‌تر سپری شود.
آماده شدن برای انجام عمل جراحی و بهبودی باید از یک هفته قبل از انجام عمل آغاز شود. شما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا سوابق پزشکی شما را بررسی نماید. در این جلسه هر گونه مشکلات چشمی یا بیماری که داشته‌اید و اقداماتی که برای درمان آن‌ها انجام داده‌اید، مورد بررسی قرار می‌گیرد. داشتن این اطلاعات کمک می‌کند تا ریسک بروز عوارض جانبی که باعث طولانی شدن دوران بهبودی شما می‌شود کاهش یابد.
اگر شما سیگار می‌کشید باید حداقل از چند هفته قبل از انجام عمل جراحی، آن را ترک کنید. استعمال دخانیات باعث طولانی‌تر شدن فرایند بهبودی شما می‌شود. اگر شما با یک فرد سیگاری زندگی می‌کنید هم نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرید. قرار داشتن در معرض دود سیگار نیز باعث طولانی‌تر شدن روند بهبودی شما می‌شود.
اقدام دیگری که باید انجام دهید در مورد داروها و مکمل‌هایی است که استفاده می‌کنید. احتمالاً باید مصرف برخی از آن‌ها نظیر داروهای رقیق‌کننده خون مانند ایبوپروفن (آدویل و موترین)، آسپیرین و حتی برخی مکمل‌های گیاهی را قطع کنید. احتمالاً شما باید مصرف این داروها را از دو هفته قبل از انجام عمل جراحی قطع کرده و تا مدتی پس از انجام عمل نیز آن‌ها را مصرف نکنید. پزشک در مورد داروهایی که نباید مصرف کنید، مدت زمان عدم مصرف و زمان شروع مجدد مصرف آن‌ها با شما صحبت خواهد کرد. با این کار احتمال بروز خونریزی که می‌تواند بر روند بهبودی شما تأثیر داشته باشد نیز کاهش می‌یابد.
برای مراجعه به بهترین متخصص عمل زیبایی پلک باید به دنبال جراحانی باشید که تجربه کافی در زمینه عمل بلفاروپلاستی داشته باشند و بتوانند پس از معاینه، در این خصوص به شما مشاوره درمان بدهند. دکتر سزاوار از جراحانی است که دارای تجربه کافی و مهارت و تخصص بالا در زمینه جراحی های مرتبط با زیبایی پلک است که تا کنون به اصلاح و بهبود چهره بسیاری از بیماران کمک کرده است.

انواع جراحی زیبایی صورت

جراحی زیبایی صورت

جراحی زیبایی و ترمیمی صورت به اعمالی گفته می شود که توسط آن می توان در چهره افراد تغییراتی را ایجاد یا آسیب هایی را جهت زیباسازی صورت برطرف کرد.

روزانه افراد بسیاری برای انجام جراحی های زیبایی و ترمیمی صورت به مراکز زیبایی و درمانی مراجعه می کنند، هدف از مراجعه افراد به این مراکز بهره مندی از ظاهری زیبا و جذاب می باشد.

جراحی زیبایی صورت

جراحی بینی

یکی از جراحی های زیبایی و ترمیمی صورت که امروزه طرفداران بسیاری دارد، جراحی بینی می باشد. افراد با بینی های متفاوت برای داشتن چهره ای زیبا دست به جراحی زیبایی بینی می زنند.

برخی افراد بینی گوشتی یا استخوانی دارند که جهت برطرف کردن نوک پهن و قوز بینی برای عمل جراحی زیبایی بینی اقدام می کنند، اما برخی دیگر دچار اختلالاتی چون اختلالات تنفسی و انحراف بینی و غیره هستند که در طی برطرف کردن این مشکلات عمل زیبایی بینی نیز انجام می دهند.

انواع جراحی زیبایی صورت

در ذیل به چند مورد از انواع جراحی زیبایی صورت اشاره خواهیم کرد.

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی گوش

پروتز چانه

پروتز گونه

تزریق ژل

جراحی زیبایی صورت مردان

امروزه هم آقایان و هم خانم ها کاندیدای انجام جراحی زیبایی صورت هستند.

شاید تاکنون تصور می کردید که تنها خانم ها کاندیدای انجام این عمل زیبایی صورت هستند در صورتی که جراحی زیبایی صورت مردان نیز کاندیدای خاص خود را دارد.

مردان نیز امروزه همانند خانم ها به زیبایی و جذابیت خود اهمیت می دهند به همین دلیل جراحی های زیبایی بسیاری را برای رسیدن به این هدف انجام می دهند.

عمل‌های زیبایی صورت ظاهر دلخواهتان را برای شما ایجاد می‌کنند. به یاد داشته باشید چیزی که بیشتر از فاکتورهای استاندارد زیبایی اهمیت دارد، رضایت شما از صورتتان است. البته مطابقت با این فاکتورها ملاک اصلی خانم‌ها و آقایان برای بررسی زیبایی چهره‌هایشان است.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان به صورت تخصصی در حوزه انجام چند دسته از عمل‌های زیبایی بینی، صورت و دندان فعالیت می‌کنند. دکتر سزاوار تجربه زیادی در زمینه انجام عمل‌های زیبایی صورت دارند و به همین دلیل می‌توانند بیماران را به نتایج دلخواهشان برسانند. برای رزرو نوبت ویزیت یا مشاوره با دکتر سزاوار، از طریق بخش «نوبت دهی» یا «تماس با ما» اقدام کنید.

چرا پروتز چانه انجام می شود

پروتز چانه یک نوع جراحی است که برای تغییر شکل و یا افزایش سایز چانه استفاده می شود.این جراحی می تواند با افزودن ایمپلنت یابه وسیله ی جابجایی و یا تغییر شکل استخوان ها انجام شود.

پروتز چانه چگونه انجام می شود ؟
از صورت و چانه ی شما عکسبرداری می شود .دکتر شما از این عکس ها استفاده می کند تا متوجه شود کدام قسمت از چانه ی شما باید عمل شود .
وقتی که برای جراحی چانه به ایمپلنت نیاز داشته باشید :
یک برش یا در داخل دهان یا در پایین چانه ی شما زده می شود .برش ایجاد شده روبری استخوان چانه قرار می گیرد و ایمپلنت در داخل آن جاسازی می شود.
جراح ممکن است از استخوان طبیعی یا بافت چربی استفاده کند .یا از ایمپلنتی استفاده کند که از جنس سیلیکون ،تفلون ،داکرون و یا محصولات بیولوژیکی جدید تر ساخته شده است .
ایمپلنتی که استفاده شده است معمولا با بخیه به استخوان وصل می شود.
جراحی چانه می تواند همزمان با جراحی بینی یا لپوساکشن صورت (برداشتن چربی زیر چانه و گردن) انجام شود
چرا پروتز چانه انجام می شود ؟
جراحی چانه معمولا برای تعادل ایجاد کردن در ظاهر صورت به وسیله بزرگ کردن یا کوچک کردن چانه در مقایسه با بینی انجام می شود . کوچکی چانه بخصوص در نیمرخ صورت خود رانشان می دهد . بطور طبیعی لبه چانه در نیمرخ صورت باید کمی از لب عقب تر قرار گیرد چنانچه خیلی عقب تر باشد به آن(Microgenitia) گفته می شود.بهترین کاندید ها برای جراحی چانه افرادی با چانه های ضعیف و عقب رفته می باشند که مشکل ارتودنسی نداشته باشند (دندان های آنها صاف باشد)
حتما می‌دانید که روش‌های دیگری چون تزریق نیز برای زیباسازی صورت و چهره وجود دارد. اما لازم است بدانید که استفاده از پروتز چانه و سایر قسمت‌های ممکن، نسبت به تزریق ارجح است. در این قسمت دلیل این موضوع را توضیح داده‌ایم. پروتزهایی که در قسمت‌های مختلف صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، به گونه‌ای ساخته شده‌اند که با بدن سازگارند. این پروتزها جامد هستند و در بدن کم‌ترین میزان واکنش را نشان می‌دهند. این در حالی است که موادی که برای تزریق استفاده می‌شوند، معمولا از جنس چربی و پروتئین هستند. به همین دلیل احتمال ایجاد واکنش منفی در بدن بسیار بیشتر می‌شود و مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می‌کند.
پروتز چانه قابل استفاده در عمل جنیوپلاستی، معمولا از جنس سیلیکون و سایر فلزهایی ساخته می‌شود که با بدن انسان هماهنگ هستند. این فلزها فرسوده نمی‌شوند، در بدن واکنش نشان نمی‌دهند و به گونه‌ای هستند که بدن آن‌ها را به عنوان جسم خارجی تلقی نمی‌کند. این موضوعات باعث هماهنگی پروتز چانه با بدن بوده و شما می‌توانید آن را به صورت دائمی استفاده کنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب پزشک معالج در عمل جنیوپلاستی است. در عمل‌های جراحی زیبایی و درمانی، تجربه و مهارت پزشک نقش مهمی دارد.همانطور که در طول مقاله اشاره شد، دکتر مهدی سزاوار به عنوان یکی از بهترین متخصصین جراحی دهان، فک و صورت در تهران، با تجربه کاری حرفه‌ای در زمینه «زیباسازی_ پروتز چانه» و سایر« عمل‌های زیبایی صورت»،می‌توانند به شما کمک کنند تا به چهره دلخواه خود برسید. در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید به پیج اینستاگرام شخصی ایشان مراجعه کنید و مشاوره بگیرید.