مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

قفل شدن دندان نشان از چیست؟

قفل شدن دندان نشان از چیست؟

این مفصل فک شما را به جمجمه متصل می کند .معمولا اصطلاح قفل شدن فک برای توصیف ناتوانی فرد در باز و بسته کردن کامل دهان به کار می رود . که معمولا این مشکل به علت اسپاسم و گرفتگی عضلات موجود در این ناحیه ایجاد می شود .عدم توانایی در باز و بسته کردن دهان ، در جویدن غذا و صحبت کردن فرد تاثیر گذاشته و زندگی فرد را مختل میکندهمپنین هنگامی که به این مفصل آسیبی وارد شود می تواند منجر به ایجاد درد و التهاب شود .از علل مهمی که منجر به قفل شدن مفصل فک میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :آرتروز قسمت داخلی مفصل فک که منجر به صدا دادن فک می شودصدمه و ضربه به صورت و یا بعد از جراحی فک که معمولا منجر به قفل شدن فک پایین می شودهم سطح نبودن دندان ها به علت روکش یا دندان مصنوعی فشردن بیش از حد دندان ها ، به یکدیگر یه علت استرس و اضطراب کار کشیدن بیش از حد از مفصل مانند زمانی که مدت طولانی در دندان پزشکی هستید



گرفتگی فک نشانه چیست

قفل شدن دندان و فک

قفل شدن مفصل فک پایین مشکلی میباشد که فک را درگیر می کند. خوشبختانه این عارضه که به خاطر مختلف بوجود می آید قابل معالجه با دارو و فیزیوتراپی است و فقط در موارد خاص با جراحی و تزریق بوتاکس درمان می شود. قفل شدن مفصل آرواره می­تواند مشکلاتی را برای مفصل فک به همراه داشته باشد که بیشتر با درد یا کاهش امکان حرکت مفصل همراه است. دلایل گوناگونی برای این موضوع وجود دارد که در بیشتر مواقع جای نگرانی برای آن نیست و با استفاده از روش­های درمانی ساده می­توان مشکل را برطرف کرد.

قفل شدن فک

علت قفل شدن فک و دهان

هفت دلیل احتمالی برای قفل شدن فک وجود دارد:

1. اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD یا TMJD)

TMD باعث درد در مفصل فک و عضلات اطراف آن می شود. این درد یا قفل شدگی می تواند در یک یا هر دو مفصل لولایی (مفصل گیجگاهی فکی) وجود داشته باشد. این مفاصل بین فک پایین و استخوان گیجگاهی قرار دارند. TMD همچنین می تواند باعث تیر کشیدن و درد خفه کننده و حساسیت گوش ها، فک و صورت شود. جویدن مواد غذایی ممکن است باعث درد شود. جویدن همچنین ممکن است یک صدای کلیک کردن یا حساسیت شدید ایجاد کند. درد TMD اغلب موقت است و ممکن است با مراقبت در منزل رفع شود.


2. استرس

احساس استرس و اضطراب گاهی اوقات باعث می شود که به طور غریزی در هنگام خواب، فک خود را به هم کوبیده و یا دندان های خود را بر هم فشرده سازید، اما زمانی که از خواب بیدار می شوید، از آن اطلاعی ندارید. این اقدامات می تواند باعث ایجاد حس قفل شدن در فک و درد در ساعات خواب و بیداری شود. درد می تواند در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن بدتر باشد. استرس همچنین می تواند علائم دیگری مانند سردرد تنشی ایجاد کند.


3. ساییدن دندان ها (دندان قروچه)

ساییدن دندان ها (دندان قروچه) یا به هم فشردن دندان ها نیز می تواند در اثر استرس، ژنتیک و مشکلات دندان ها مانند ناهماهنگی آنها باشد. دندان قروچه ممکن است در هنگام خواب رخ دهد. همچنین می تواند در هنگام بیداری رخ دهد، اگرچه ممکن است آن را احساس نکنید. دندان قروچه می تواند باعث قفل شدن یا احساس درد در صورت، گردن و فک بالا یا پایین شود. همچنین می تواند باعث سردرد یا آسیب شنوایی شود.

4. جویدن بیش از حد

جویدن بیش از حد آدامس و یا هر چیز دیگری ممکن است باعث فشردگی فک (آرواره) پایین شود.

5. رماتیسم مفصلی (RA)

رماتیسم مفصلی (RA) یک بیماری التهابی خود ایمن است. این بیماری بر عضلات و مفاصل در سرتاسر بدن تاثیر می گذارد. بنابر گفته های یک منبع قابل اعتماد، بیش از 80 درصد اشخاص مبتلا به روماتیسم مفصلی، مبتلا به TMD هستند که باعث قفل شدن فک می شود. روماتیسم مفصلی ممکن است به مفصل ها و بافت های اطراف آن آسیب برساند. همچنین می تواند باعث از بین رفتن استخوان های فک شود.

6. استئوآرتریت (OA)

اگر چه این حالت نادر است، اما ممکن است استئوآرتریت (OA) در داخل مفصل گیجگاهی فکی رخ دهد. این بیماری می تواند باعث آسیب و توقف عملکرد استخوان های فک، غضروف و بافت فک شود. این اتفاق در نهایت منجر به قفل شدن و دردناکی فک می شود. همچنین این درد می تواند به نواحی اطراف آن سرایت کند.

صدا دادن فک

مراجعه به متخصص فک و صورت

اگر علت سفت شدن فک مشخص نباشد، نمی‌توانید در خانه برای درمان اقدام کنید. در چنین شرایطی مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت ضرورت دارد. بی‌توجهی به این موضوع حتی ممکن است به استخوان فک و دندان‌ها آسیب جدی وارد کند. طبق گفته دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت در تهران، ابتدا باید دلیل ابتلا به این عارضه مشخص شود.