اگر در حین جراحی، مواردی مانند اصلاح انحراف تیغۀ وسط بینی، بازسازی دریچه های خارجی و داخلی بینی، رفع پولیپ ها و ضایعه های اضافی، اصلاح صحیح توربین ها یا شاخک های بینی به درستی رعایت شده باشند، حتی اگر بینی کوچک شده باشد، مشکلات تنفسی نباید به وجود آید. بسیاری از افراد تصور می کنند که در صورت عمل جراحی زیبایی، امکان دارد تنفس خراب شود. برعکس بسیاری از افراد فکر می کنند بعد از عمل جراحی، مشکل تنفسی الزاماٌ بهبود می یابد. اگر مشکل تنفسی مرتبط با انحراف تیغۀ میانی بینی باشد یا اشکال از زوایای دریچه های داخل بینی باشد، همزمان با عمل جراحی زیبایی قابل رفع هستند. اما در صورتی که مشکل تنفسی به علت آلرژی باشد، در این صورت جراحی بینی روی عملکرد تنفس تأثیری نخواهد داشت. به طور کلی اگر عمل جراحی زیبایی به درستی انجام شده باشد، تنفس فرد نه تنها دچار مشکل نمی شود، بلکه بهبود می یابد.



مشکلات تنفسی بعد از رینوپلاستی

آیا حتما انجام رینوپلاستی بر روی تنفس اثر منفی می گذارد؟

پاسخ به سوال فوق منفی است به شرطی که در حین جراحی، موارد زیر رعایت شده باشد.

1- انحراف تیغه وسط بین

ی به طور کامل برطرف شده باشد.

2- دریچه های خارجی و داخلی بینی با استفاده از غضروفهای پیوندی تقویت و بازسازی شده باشند.

3- پولیپ ها و ضایعه های اضافی از بین رفته باشد.

4- کوچک سازی توربین ها و یا شاخک های بزرگ بینی به درستی انجام شده باشد.

اگر همه موارد فوق به درستی رعایت شده باشد، با وجود کاهش اندازه بینی، بعد از جراحی مشکل تنفسی به وجود نخواهد آمد. تنفس بیمار حتی بعد از جراحی زیبایی بینی بهتر هم می شود. ایجاد مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی، به تکنیک جراحی بینی استفاده شده و میزان وقتی که جراح برای ترمیم گرفتگی دریچه های بینی صرف می کند بستگی دارد.

عمل پولیپ بینی

علائم مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی چیست؟

این موضوع ممکن است در بیماران علائم مختلفی ایجاد کند. اما شایع‌ترین علائمی که نشان دهنده مشکلات تنفسی بعد از رینوپلاستی است، شامل موارد زیر خواهد بود.

  • احساس گرفتگی شدید بینی.
  • عدم توانایی در نفس کشیدن با یک یا دو حفره بینی.
  • سردردهای ناشی از گرفتگی بینی یا تنفس نامناسب.
  • درد و سوزش در قسمت بالایی بینی (این درد ممکن است به سر نیز کشیده شود).
  • احساس فشار در بینی، سر و صورت.

رینوپلاستی چیست

به یاد داشته باشید این علائم تنها در صورتی نشانه وجود مشکل جدی هستند که تا چند ماه بعد از رینوپلاستی ادامه داشته باشند. چرا که در روزها و هفته‌های ابتدایی بعد از جراحی، التهاب بینی و مشکل در نفس کشیدن طبیعی است.

در این مقاله به صورت جامع مشکلات تنفسی بعد از رینوپلاستی را مورد بررسی قرار دادیم. نکته‌ای که در اولویت اول باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب جراح باتجربه و خبره در زمینه رینوپلاستی است. چرا که در این صورت به احتمال بسیار زیادی مشکل تنفسی جدی بعد از عمل ایجاد نخواهد شد. افراد حرفه‌ای به تمام ابعاد زیبایی و سلامتی بیمار خود توجه می‌کنند.

مشورت ابتدایی با پزشک و ارائه تاریخچه دقیق پزشکی و به خصوص مشکلات مرتبط با دستگاه تنفسی در پیشگیری از ایجاد این مسائل تأثیر خواهد داشت. یک پزشک متخصص می‌تواند در عین جراحی زیبایی، بسیاری از مشکلات مجرای تنفسی را نیز از بین ببرد.

دکتر مهدی سزاوار ، متخصص جراحی فک و صورت هستند که به صورت تخصصی در حوزه رینوپلاستی فعالیت دارند. ایشان هم در عمل‌های درمانی و هم در عمل‌های زیبایی سابقه مطلوبی دارند. برای مشاوره و رزرو زمان ملاقات با دکتر سزاوار می‌توانید به صورت آنلاین یا تلفنی از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت ایشان اقدام کنید.