مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

چه زمانی لاپاراسکوپی انجام می‌شود

چه زمانی لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

برای تکمیل بررسی علل ناباروری در زن، در اغلب موارد لاپاراسکوپی تشخیصی صورت می‌گیرد. به‌طورکلی‌، این عمل را پس‌ از بررسی‌های دیگر ناباروری انجام می‌دهند. امّا اگر درد یا مشکلات ‌دیگری مثل سابقه یک عمل جراحی وجود داشته باشد بایستی ‌لاپاراسکوپی را حتی قبل از انجام دیگر اقدامات تشخیصی ناباروری انجام داد.

عمل لاپاراسکوپی چیست  

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

عمل لاپاراسکوپی یک جراحی کوچک است که تحت بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد  این عمل در مرکز جراحی محدود غزال انجام می شود که ضمن بیهوشی پزشک با استفاده از یک سوزن مخصوص مقداری گاز دی‌اکسیدکربن یا اکسیدنیترو یا هوا را به داخل شکم وارد می‌کنند. این گاز باعث ایجاد یک فضای کافی در زیر جدار شکم و همچنین بالا راندن روده‌ها شده و امکان مشاهده راحت‌تر اعضای تناسلی لگن را فراهم می‌آورد و بعد از تزریق گاز، سوزن خارج می‌شود. یک وسیله مخصوص به نام لاپاراسکوپ (دوربین مینیاتوری که به شکل لوله ‌باریکی است) از طریق یک برش کوچک زیر ناف وارد شکم می‌گردد و با ایجاد برش نازک دیگری در زیر شکم، پزشک وسیله باریک دیگری را وارد می‌کند تا بوسیله آن اندام‌های داخل شکم را بلند کرده و پشت و اطراف آن را مورد بررسی قرار دهد. طول این برش‌ها بین 5/0 تا 5/1 سانتی متر می‌باشد.  همچنین همزمان یک ماده حاجب از طریق دهانه رحم به‌داخل رحم و لوله‌ها تزریق می‌شود تا باز بودن یا انسداد لوله‌های رحمی تشخیص داده شود.

اگر پزشک در حین لاپاراسکوپی مشکلی را مشاهده کند با استفاده از یک وسیله جراحی مخصوص که از طریق برش کوچک دیگری در زیر شکم، وارد حفره لگن می‌شود، می‌تواند در همان زمان آن را اصلاح نماید.


 مزایای انجام عمل لاپاراسکوپی چیست؟

یکی از عمده‌ترین فواید لاپاراسکوپی علاوه بر تشخیص دقیق ‌بیماری این است که می‌توان در همان زمان به کمک عمل لیزر لاپاراسکوپی درمانی، آن ضایعه را ترمیم و اصلاح نمود. در اغلب موارد لاپاراسکوپی ‌این اطمینان را به زن می‌دهد که او سالم است و از شانس خوبی برای‌ باردار شدن دارد‌. در مقایسه با عمل جراحی باز این روش دارای مزایای بسیار است.

به عنوان مثال: کاهش درد، کاهش زمان بهبودی، کاهش چسبندگی، صرفه جویی در هزینه، کاهش خونریزی و احتمال عفونت و کاهش زمان بیهوشی به علت مدت زمان کوتاه‌تر انجام عمل. انجام این عمل ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟ پس از عمل، بیمار بایستی 2 تا 4 ساعت استراحت کند تا اثرات داروهای بیهوشی خنثی گردد. بیمار می‌تواند همان روز مرخص شده و به ‌منزل برود و 2 تا 3 روز بعد هم کارهای معمول خود را از سر گیرد. همچنین بیمار می‌تواند فعالیت‌ جنسی را پس از یک هفته و یا بسته به نظر و توصیه پزشک ‌خود شروع نماید. ممکن است بیمار پس از عمل احساس ناراحتی مختصری داشته‌باشد.

همچنین در روش لاپاراسکوپی فرد خیلی سریع تر به زندگی روزمره و محل کار خود باز می گردد در تجربه ذکر شده توسط دکتر موسی زاده برخی همکاران جراح که توسط ایشان تحت عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا قرارگرفته بودند روز بعد وارد اتاق عمل شده و اقدام به جراحی بیماران خود کرده بودند.

تغییر شکل بینی بدون جراحی

اصلاح فرم بینی با تزریق فیلر


در دوره ای زندگی می کنیم که زیبایی و زیبا شدن چهره و اندام خیلی برای انسان ها بسیار با اهمیت می باشد و آنها با تغیر سبک زندگی و ورزش و در مواردی جراحی های مختلف تلاش می کنند تا زیباتر دیده شوند. همه ما هم خودمان یا اطرافیانمان تجربیاتی مانند اینها داشته ایم. در کنار جراحی های زیبایی یک سری اقدامات زیبای توسط پزشک های متخصص انجام می شود که به زیباتر شدن پوست و چهره کمک کرده و دردسرهای جراحی هایی مثل عمل زیبایی بینی را هم ندارند. به عبارتی این کارهای شبیه ادیت کردن چهره و بهبود شرایط فعلی شان می باشند. تا چند سال گذشته اگر قصد تغییر شکل بینی را داشتید تنها راه آن عمل جراحی بینی بود و گزینه های دیگری جز عمل نداشتید اما پیشرفت هایی که امروزه در حوزه زیبایی، صورت گرفته است با استفاده از پرکننده های تزریقی، این امکان برای افراد فراهم کرده تا بدون پذیرفتن عوارض جراحی و مشکلات بعد از آن به نتیجه مطلوب خود در کمتر از 15 دقیقه برسند.


بدین منظور پزشک با استفاده از ژل های اسید هیالورونیک که برای افزایش حجم لب و گونه ها استفاده می شود، منحنی ها، برآمدگی ها و فرورفتگی های روی بینی را اصلاح کند.


اصلاح فرم بینی با تزریق فیلر چگونه انجام می‌شود


از تزریق فیلر در بینی چه می دانید؟


یکی از اقداماتی که امروزه توسط پزشک پوست و مو انجام می شود،  تزریق فیلر بینی است. فیلرها از ماده های پرکننده می باشند که کاربردهای زیادی در جراحی زیبایی دارند. تزریق فیلر اغلب در عمل های زیبایی مانند برجسته کردن گونه و لب، رفع چروک صورت و مواردی مانند این ها استفاده می شود. یکی از کاربردهای دیگر فیلر در زیبایی، استفاده از آن برای اصلاح کردن فرم بینی است، بدون اینکه به جراحی باز برای بینی نیاز باشد.


کاربرد تزریق فیلر در بینی


همواره روش های غیرتهاجمی زیبایی و بدون خونریزی بیشتر مورد استقبال هستند و طبیعی است که در این روش ها زمان نقاهت بیمار کمتر و روند بهبودش سریع تر خواهد بود. البته که این روش ها هم ارزان تر هستند و هم عوارض و درد کمتری دارند. یکی از این اقدامات تزریق فیلر برای رفق نواقص و لیفت بینی می باشد. بسیاری از متخصصین معتقدند که بسیاری از عمل های زیبایی بینی غیرضروری هستند و به جای آن می توان از روش راحت تر و ارزانی مثل تزریق فیلر استفاده کرد.


با وجود اینکه اصلاح فرم بینی با تزریق فیلر جزو ساده‌ترین روش‌های انجام این کار به شمار می‌رود، اما این دلیل نمی‌شود که بدون آگاهی برای انجام این کار اقدام کنید. در برخی از تبلیغات زرد نوشته شده است که تزریق فیلر، ظرف ده دقیقه زیبایی دلخواه را برای بینی ایجاد می‌کند. اما در این تبلیغات چیزی از حساسیت‌ها نسبت به فیلر و دفورمیتی‌هایی که با این روش قابل درمان است، گفته نمی‌شود. بنابراین لازم است برای استفاده از هر یک از روش‌های اصلاح فرم بینی با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.


دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان به صورت تخصصی در حوزه رینوپلاستی فعالیت دارند و با انواع روش‌های انجام این کار آشنا هستند. بنابراین می‌توانند بهترین راهنما برای شما در این زمینه باشند. همچنین در صورتی که شما کاندیدای مناسبی برای اصلاح فرم بینی با تزریق فیلر باشید، دکتر سزاوار با مهارت کامل فیلر را در نقاط صحیح تزریق می‌کند و بهترین نتیجه را ایجاد خواهد کرد. برای رزرو نوبت یا مشاوره با دکتر سزاوار می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید.

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان


ماموگرافی یک نوع تصویربرداری تخصصی از بافت پستان است که در آن از اشعه ایکس با دوز پایین برای بررسی بافت سینه استفاده می‌شود. رادیوگرافی اشعه ایکس از پستان ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌های غیرقابل لمس پستان است. این روش عکسبرداری می‌تواند سرطان پستان را قبل از آن که توده قابل لمس شود، شناسایی نماید .

ماموگرافی دو نوع دارد یک نوع ماموگرافی برای غربالگری و دیگری برای تشخیص به کار می رود.

ماموگرافی می تواند ناهنجاری های کوچکی در بافت پستان را مشخص کند. درواقع یکی از مزیت های این روش به عنوان غربالگری، تشخیص تومور در زمانی است که اندازه آن کوچک است.

در عکس حاصل از این روش، چربی به رنگ خاکستری دیده می شود، بافت پستانی که متراکم تر است، سفید به نظر می رسد. ذرات ریز کلسیمی و وتوده های خوش خیم یا غیرسرطانی و نیز توده های بدخیم یا سرطانی نیز سفید دیده می شوند.


ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان


ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک تصویربرداری پزشکی تخصصی است که از سیستم اشعه ایکس با دوز پایین برای مشاهده داخل سینه ها استفاده می کند. تست ماموگرافی موسوم به ماموگرام، در تشخیص زودرس بیماری های پستان به زنان کمک می کند. اشعه ایکس (رادیوگرافی) یک آزمایش پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و معالجه بیماری کمک می کند. در تصویربرداری با اشعه ایکس، بخشی از بدن در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزه کننده قرار می گیرد تا عکس هایی از داخل بدن تولید شود. پرتوهای ایکس قدیمی ترین و متداول ترین شکل تصویربرداری پزشکی می باشند.


ماموگرافی چگونه انجام می شود؟


یونیت ماموگرافی جعبه مستطیل شکلی است که از یک لوله برای تولید اشعه ایکس برخوردار است. این یونیت به طور انحصاری برای معاینه پستان با اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه شامل بخشی است که پستان را نگه داشته و تحت فشار قرار می دهد تا تصاویری از زوایای مختلف به دست آید.


اشعه های ایکس نوعی امواج نوری یا رادیویی هستند. اشعه ایکس می تواند از هر چیزی از جمله بدن انسان عبور کند. به محض اینکه اشعه ایکس بخشی از بدن را مورد بررسی قرار می دهد، پرتوی کوچکی از بدن عبور کرده و یک تصویر روی فیلم عکاسی ضبط می نماید.

قسمت های مختلف بدن اشعه ایکس را در درجات مختلفی جذب می نمایند. استخوان متراکم میزان زیادی از اشعه را جذب می کند، در حالی که بافت های نرم مانند ماهیچه ها، چربی ها و ارگان های بدن اجازه می دهند تا اشعه بیشتری از آنها عبور کند. در نتیجه، استخوان ها بر روی اشعه ایکس سفید رنگ ظاهر می شوند، بافت های نرم به صورت سایه های خاکستری و هوا سیاه رنگ نشان داده می شود.

در ماموگرافی، لوله اشعه ایکس تصویری از کنار و بالای پستان فشرده ثبت می نماید. در توموسنتز پستان، تیوب اشعه ایکس روی پستان حرکت کرده و چندین تصویر از زوایای مختلف ثبت می نماید. اغلب تصاویر اشعه ایکس فایل های دیجیتالی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند و برای تشخیص و مدیریت بیماری به راحتی در دسترس هستند.


سرطان سینه یکی از شایع ترین علل مرگ در بین زنان است. متأسفانه بسیاری از افراد جامعه نسبت فواید انجام معاینات فیزیکی و تصویربرداری دوره ای ماموگرافی به منظور تشخیص زودهنگام سرطان پستان آگاه نیستند. توصیه ما این است که در صورتی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان سینه دارید و یا توسط پزشک خود در گروه پر خطر از نظر ریسک ابتلا به این سرطان قرار گرفته اید ، انجام تصویربرداری های دوره ای ماموگرافی را جدی بگیرید و حداقل سالی یک بار به منظور انجام معاینات به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

برای آگاهی بیشتر در خصوص سرطان پستان ، روش های تشخیص و درمان آن می توانید به سایر مقالات وبلاگ مراجعه کرده یا صفحه اینستاگرام دکتر موسی زاده ، متخصص جراحی پستان (با آدرس @Drmoussazadeh) را دنبال کنید.

چرا پوست بینی بعد از جراحی زیبایی بینی چرب می شود

دلایل چرب شدن بینی بعد از جراحی بینی

واکنش بینی شما نسبت به یک تروما که در حال حاضر از بین رفته است چیز عجیبی نیست. این تروما یک واکنش محافظتی ایجاد کرده است که شامل ترشح از غدد چربی می شود. بینی شما بعد جراحی حداقل به مدت یک هفته پاندپیچی می شود. این باعث می شود که منافذ پوست بسته شود در نتیجه پوست چربی هایی تولید می کند که شما به مدت یک هفته نمی توانید آنها را تمیز کنید. مطمئن باشید که این شرایط موقتی است و با فروکش کردن ورم بینی از بین خواهد رفت.

کنترل چربی بینی بعد از جراحی بینی

محصولات متعددی برای درمان چربی بیش از حد پوست تولید شده که در داروخانه ها موجود است. یک متخصص پوست می تواند توصیه های خوبی برای درمان چربی پوست و آکنه به شما ارائه کند. وقتی که باندپیچی و اسپلینت بینی برداشته شد با یک تونر ساده می توانید به آرامی و طور منظم پوست بینی خود را پاک کنید. اما باید به خاطر داشته باشید پوست خود را فشار ندهید و محکم نمالید. بعضی از لایه بردار ها هم می توانند برای این شرایط مناسب باشد اما از مصرف بیش از حد آن باید خودداری کنید چون پوست بینی بعد از جراحی خیلی حساس می شود.

در واقع این خیلی مهم است که از هر گونه درمانی که شامل فشار دادن بینی می شود خودداری کنید. حتی از نوارهایی که برای جذب چربی بینی و باز کردن منافذ پوست چرب طراحی شده است حداقل تا سه ماه باید اجتناب شود. مهم ترین مساله این است که به خاطر داشته باشید که بینی شما جراحی شده است و احتیاج به درمان و مراقبت دارد.

تقریبا یک ماه بعد از جراحی، می توان از پیلینگ های نرم و مناسب برای بعد از جراحی بینی استفاده کرد تا منافذ پوست باز شود.

دلایل چرب شدن بینی بعد از عمل رینوپلاستی 

برای درمان چرب شدن بینی پس از عمل جراحی چه کارهایی می توانید انجام دهید ؟

تعدادی از محصولات به طور خاص برای درمان پوستهای چرب طراحی شدهاند و در دسترس هستند. یک پزشک میتواند درمورد روش مناسب مراقبت از پوست جهت کاهش چربی بینی و آکنه به شما کمک کند و مشاورههایی را ارائه دهد.هنگامی که نوارهای پانسمان برداشته میشوند، پاکسازی ملایم و منظم با یک تونر ساده کمک کننده است. اما این کار را باید با احتیاط، بدون مالش و ماساژ و با ملایمت انجام دهید.برخی از لایه بردارها برای استفاده مناسب هستند، اما از مصرف لایه بردارهای تهاجمی جلوگیری کنید، زیرا پوست میتواند در مراحل اولیه پس از عمل جراحی بینی بسیار حساس باشد.

در حقیقت، بسیار مهم است که از هر گونه درمان تهاجمی که موجب وارد شدن فشار به بینی میشود، جلوگیری گردد. حتی باید از مصرف نوارهایی که برای جذب چربی اضافی مورد استفاده قرار میگیرند و منافذ را باز میکنند حداقل برای مدت سه ماه پرهیز نمایید. مهم است که به یاد داشته باشید بینی شما تحت عمل جراحی قرار گرفته است و نیاز به مراقبت دارد.تقریباً یک ماه پس از عمل جراحی بینی میتوانید از برخی لایه بردارها استفاده کنید. برخی از لایه بردارهای مخصوص پوست وجود دارد که منافذ را باز میکنند، پوست را بهبود میبخشند و برای بینی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است، مناسب هستند. قبل از شروع هرگونه درمان، چه در خانه و چه توسط متخصص پوست و زیبایی، جهت مشاوره، راهنمایی و توصیههای پس از عمل به پزشک جراح خود مراجعه کنید.

چرب شدن بینی بعد از عمل رینوپلاستی جزو عوارض طبیعی به شمار می‌رود که به علت‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم، ایجاد می‌شود. اما مهم‌ترین نکته این است که بیماران برای از بین بردن این چربی از روش‌های نامتعارف و مضر استفاده نکنند. حتی در صورتی که قصد دارید زمانی که پانسمان و چسب وجود دارد، چربی پوست را از بین ببرید، حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان پیش از جراحی مشاوره کامل به بیماران خود می‌دهند. همچنین پس از جراحی نیز در بازه‌های زمانی منظم با بیماران خود ملاقات می‌کنند و در دوران نقاهت نیز همراه آن‌ها خواهند بود. بنابراین می‌توانند درباره روش‌های مختلف از بین بردن چربی بینی بعد از رینوپلاستی آن‌ها را راهنمایی کنند. برای مشاوره یا رزرو زمان ملاقات حضوری با دکتر سزاوار می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت ایشان استفاده کنید.

اتوپلاستی چیست

عمل جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی) چیست ؟
اتوپلاستی
اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش ، روشی است که در آن سایز و حالت گوش ها تغییر می یابد. نتایج عمل جراحی تغییر شکل گوش تا حد زیادی به تغییرات مورد نظر وابسته است؛ به هر حال این روش ها به طور کل موجب افزایش اعتماد به نفس و رفع مشکل گوش بزرگ ، مخصوصا در کودکان و نوجوانان می شود. اگر گوش ها برجسته و بیرون زده باشند، با بخیه زدن غضروف می توان لاله ی گوش را صاف و به سر نزدیک تر کرد. اگر یکی از گوش ها نسبت به دیگری بالاتر قرار گرفته باشد، توسط عمل زیبایی گوش می توان آن ها را نسبت به هم متقارن کرد. گوش هایی که بیش از حد بزرگ هستند را نیز می توان توسط جراحی پلاستیک گوش به تنهایی و یا به همراه سایر عمل های جراحی مربوط به گوش به اندازه ی متناسب درآورد. درمان درد گوش ناشی از جراحی زیبایی گوش معمولا با قرص های مسکن کنترل می شود.
افراد مناسب برای جراحی زیبایی گوش
عمل جراحی زیبایی گوش یک روش کاملا منحصربفرد است و از طریق مشاوره با جراح زیبایی خود می توانید بهترین نتایج را کسب کنید. جراح زیبایی گوش قادر است بهترین روش جراحی مناسب برای شما و یا فرزندتان را پیشنهاد دهد. عمل جراحی زیبایی گوش برای کودکانی مناسب است که:
از سلامت کامل برخوردار باشند و مبتلا به عفونت های مزمن درمان نشده ی گوش نباشند و درمان عفونت گوش برای ایشان انجام شده باشد . به طور معمول 5 سال یا بیشتر سن داشته باشند، زمانی که غضروف گوش کودک برای اصلاح، به اندازه ی کافی مقاوم شده باشد. بتواند به خوبی همکاری کرده و از دستورات پزشک پیروی کند. بتواند در مورد احساساتش صحبت کند. عمل جراحی زیبایی گوش برای نوجوانان و افراد بالغی مناسب است که: • از سلامت کامل برخوردار باشند و مبتلا به بیماری های خاص که در بهبودی اختلال ایجاد می کنند، نباشد. • سیگاری نباشد. • افرادی که دارای دید مثبت هستند و دارای اهداف خاصی برای عمل جراحی گوش هستند. روش مرسوم عمل گوش شامل بخیه زدن غضروف گوش های برجسته و بیرون زده و درنتیجه جمع شدن آن به سمت سر فرد می باشد. این کار باعث می شود که فرد احساس داشتن ظاهری زیباتر و طبیعی تر را تجربه کند. اتوپلاستی ترمیمی به رفع اختلالات گوش که در اثر آسیب به گوش و یا به طور مادرزادی ایجاد شده اند، کمک می کند. در زیر به برخی از اختلالات گوش که می توان آن ها را توسط عمل جراحی اتوپلاستی ترمیمی برطرف کرد، اشاره شده است:
آمادگی قبل از عمل جراحی زیبایی گوش آمادگی برای انجام عمل جراحی گوش شامل موارد زیر است: • تست های آزمایشگاهی و یا سنجش بالینی • مصرف داروهای خاص و یا تنظیم داروهای فعلی • ترک سیگار • پرهیز از مصرف آسپیرین، داروهای ضدالتهاب و مکمل های دارویی به دلیل افزایش خطر خونریزی
روش انجام عمل جراحی گوش
اتوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی گوش، به منظور تغییر شکل یک یا هر دو گوش به کار می رود. افرادی که از سایز، شکل و یا محل گوش خود ناراضی هستند، می توانند با این عمل جراحی سرپایی، ظاهر خود را بهبود بخشند. اتوپلاستی همچنین کوچک کردن لاله ی گوش و جراحی گوش گل کلمی (گوش کشتی گیران) را نیز شامل می شود تا پوست و غضروف اضافه برداشته شود. به دلیل این که زیبایی گوش یکی از ویژگی های برجسته ی صورت است، بسیاری از افراد پس از انجام این عمل با داشتن ظاهری متناسب تر، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد. توضیحات شکل: در شکل بالایی محل برش و در شکل پایینی شکل گوش، قبل و بعد از روش عمل جراحی زیبایی گوش نشان داده شده است.
اکنون می‌دانید که اتوپلاستی چیست و چگونه باعث زیبایی ظاهر گوش‌های شما می‌شود. بنابراین می‌توانید در مورد انجام این عمل زیبایی راحت‌تر تصمیم بگیرید. دکتر مهدی سزاوار یکی از بهترین جراحان اتوپلاستی در تهران می باشند که متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان سابقه خوبی در زمینه جراحی زیبایی گوش دارند. با مشاهده نتایج به دست آمده توسط بیماران قبلی، می‌توانید از روند کار ایشان اطلاع پیدا کنید. اگر همچنان در مورد

علت سنگینی پستانها و سفت شدن بافت سینه

طبیعی است که هنگامی که متوجه تغییر در پستانهایتان می‌شوید، احساس نگرانی کنید. تغییرات پستان بخش طبیعی از آناتومی زنان است. اگر در پستانهایتان احساس سنگینی کردید، احتمالا چیزی برای نگرانی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که علت سنگینی پستانها یا علت سفت شدن بافت سینه به ندرت مربوط به سرطان است.


هفت دلیل اصلی سفت شدن سینه


در این مقاله به چند علت سنگینی پستانها که شایع‌تر هستند، می‌پردازیم.


علت سنگینی پستانها


۱. تغییرات فیبروکیستیک پستانها

تغییرات فیبروکیستیک پستانها بسیار شایع است. نیمی از زنان در دوره‌ای از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این وضعیت غیرسرطانی می‌تواند منجر به تغییرات مختلف در پستانها شود، مانند تجمع آب در بافت پستان. هنگامی که پستانهایتان متورم و پر از مایع می‌شود، سنگین‌تر از حالت معمول می‌شود.


این تغییرات می‌تواند در یک یا هر دو پستان اتفاق افتد. ممکن است هر ماه در دوره‌ی خاصی از چرخه رخ دهد یا از الگوی قابل تشخیصی پیروی نکند. در برخی موارد، ممکن است علائم مداومی داشته باشید


۲. قاعدگی

درد و تورم پستانها اغلب از الگوی ماهانه‌ای پیروی می‌کنند که به وضوح با چرخه قاعدگی مرتبط است. این درد به‌عنوان درد چرخه‌ای شناخته می‌شود.


در روزهای قبل از پریود، سطح استروژن و پروژسترون به‌طور چشمگیری دچار نوسان می‌شود. استروژن و پروژسترون اندازه و تعداد غدد پستان را افزایش می‌دهند. همچنین باعث تجمع آب در پستانها می‌شوند که منجر به درد و سنگینی پستانها می‌شود.


۳. بارداری

گاهی تورم پستانها یکی از اولین علائم بارداری می‌باشد. پستانها می‌توانند یک تا دو هفته بعد از لقاح شروع به متورم شدن کنند.


تورم به دلیل تغییرات هورمونی بدن اتفاق می‌افتد. این تغییرات هورمونی می‌توانند علت سنگینی پستانها و علت درد سینه باشند. همچنین ممکن است پستانهایتان بزرگ‌تر از معمول به نظر برسند.


دردهای سینه در بانوان


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟


به خاطر داشته باشید که سفت شدن پستان و احساس سنگینی به ندرت نشان دهنده مشکل جدی در بدن است. بسیاری از مشکلاتی که سبب سفت شدن سینه ها می شوند ، به راحتی قابل درمان هستند. به عنوان مثال، عفونت های پستان در بسیاری از موارد با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شوند و یا درد ناشی از تغییرات فیبروکیستیک پستان به راحتی با مصرف داروهای مسکن کاهش پیدا می کند. با این حال در برخی موارد نادر، نیاز است به محض مشاهده علائم زیر در کنار سفت شدن سینه ها ، به پزشک و جراح متخصص پستان مراجعه کنید.


احساس توده های سفت و بدون درد در بافت سینه

قرمزی و تغییر رنگ در پستان ، نوک پستان یا هاله اطراف آن

احساس درد و سوزش در هنگام شیردهی

تب

صاف شدن یا فرو رفتگی نوک پستان

خروج خون یا مایعات رنگی از نوک پستان

احساس خستگی و ضعف شدید

علاوه بر این، در صورتی که در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود داشته است و یا قبلاً عمل های جراحی پستان را تجربه کرده اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. دکتر فرهاد موسی زاده، جراح و متخصص پستان با سال ها تجربه در انجام انواع جراحی های زیبایی و درمانی پستان، می توانند به شما کمک کنند.

تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک چیست

تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک چیست ؟


تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک : سابقا برای کاشت ایمپلنت دندان ، از ایمپلنت های متحرک استفاده می‌شد به این صورت که دندان های اطراف فضای بی دندانی تراشیده می شوند و سپس دندان متحرک به آن ها متصل می‌شد. انجام متحرک ایمپلنت به دندان های سالم نیز آسیب می زند ،به همین دلیل از این روش فقط در موارد خاص استفاده می شود. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد ،از روش های به روز برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شود.


ایمپلنت ثابت چیست و برای چه افرادی کاربرد دارد؟


برای اطلاع بیشتر از روش ایمپلنت متحرک ، جایگزینی دندان با بریج دندان را مطالعه بفرمایید. در ایمپلنت به روش جدید از کاشت دندان برای حمایت از یک یا تعدادی دندان از دست رفته استفاده می شود. یک پیچ تیتانیومی به جای ریشه دندان از دست رفته جایگزین می شود. این پیچ دقیقاً مانند ریشه دندان ، درون استخوان فک قرار می گیرد. هنگامی که این پیچ ها در استخوان فک قرار گرفتند ، دندانپزشک با استفاده از پروتز های دندانی روکش را بر روی آنها قرار می دهند.


در تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک می توان گفت که حتی افرادی که هیچ دندانی در لثه خود ندارند ، می‌توانند از این روش استفاده کنند. به این صورت که برای آن‌ها چند ایمپلنت در لثه کاشته می شود و سپس بقیه دندان‌ها به صورت متحرک یا بریج در دهان فرد قرار می‌گیرند و با انجام این کار فرد هیچ مشکلی برای تکلم و غذا خوردن نخواهد داشت.


همه چیز درباره پروتز متحرک بر پایه ایمپلنت


مزایای ایمپلنت دندانی ثابت کدام است؟

برای بیان تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک تفاوت مزیت های هر کدام را بیان می کنیم:

زیبایی ظاهری: پر شدن جای خالی دندان یا تعدادی دندان ، به طبیعی ترین شکل ممکن ، قطعا تاثیر بسیار مهمی در زیبایی ظاهر و به خصوص لبخند شما دارد.

راحتی در استفاده: بعد از مدت زمان کوتاهی که از جایگذاری ایمپلنت دندان می گذرد، به آن عادت خواهید کرد و با دندان طبیعی شما هیچ تفاوتی نداشته و اذیتی برای شما ندارد.

راحتی گفتار: ایمپلنت هیچ گونه حرکتی در دهان شما نداشته و مانند دندان مصنوعی لق یا خرج نمی شود.

جوییدن غذا: جویدن غذا با ایمپلنت دندان شده فرقی با دندان طبیعی ندارد در صورتی که دندان مصنوعی قدرت جوندگی کمتری دارد.

مقاومت بالا: دندان های ایمپلنت شده در صورت استفاده درست دوام بسیار بالایی دارند و. سالیان طولانی برای شخص کارایی دارند.

نظافت راحت: مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای ایمپلنت دندان شده بسیار راحت بوده و هیچ تفاوتی با دندان طبیعی ندارد.


مزایای ایمپلنت دندانی بسیار زیاد و قابل توجه است به همین دلیل عده زیادی تمایل به انجام آن دارند.


دکتر صادق آقاجری با سالها فعالیت و سابقه در این عرصه با تیمی مجرب کار جراحی ایمپلنت شما را برعهده میگیرد.


در این مقاله به صورت کامل ایمپلنت‌ ثابت را مورد بررسی قرار دادیم. این روش جزو پرطرفدارترین متدهاست. در نهایت باید به یاد داشته باشید که تجربه و مهارت پزشک در زمینه کاشت ایمپلنت اهمیت زیادی در موفقیت کاشت و دوام آن خواهد داشت. یک متخصص حرفه‌ای بهترین متد جایگزینی دندان‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد و در نهایت نیز آن را به بهترین شکل ممکن پیاده می‌کند. دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان می‌توانند کاشت ایمپلنت را با توجه به ساختار فک و دهان شما انجام دهند. بنابراین کاشت‌ها هم از نظر ظاهری و هم از نظر عملکردی در بالاترین سطح کیفیت خواهند بود. برای رزرو زمان مشاوره و ملاقات با دکتر سزاوار می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت ایشان اقدام کنید.

بهترین سن و زمان مناسب برای عمل رینوپلاستی

بهترین سن برای رینوپلاستی چه زمانی است؟


این موضوع در هر فرد متفاوت است و باید فاکتورهای مختلفی در این زمینه بررسی شود. اکثر افراد در مورد اینکه نوجوانان مجاز به انجام عمل رینوپلاستی هستند یا خیر صحبت می‌کنند. عمل بینی به اندازه‌ای سنگین نیست که بخواهیم نگران ضعف جسمی فرد باشیم. به همین دلیل افراد سالم حتی در سنین نوجوانی (15 تا 17 سال) و در سنین میانسالی (بالای 65 سال) نیز می‌توانند این عمل را انجام دهند. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که فرد باید بلوغ را پشت سر گذاشته باشد.ورشداسکلتال کانل شده باشد که دردختران16تا18سال ودرپسران 18تا20سال خواهدبود. چرا که بینی ازاجزای صورت میانی بوده که رشد صورت میانی در این سنین حتما پایان یافته است گرچه که رشد یک سوم میانی صورت زودتر پایان می یابد.  همچنین ممکن است با گذشت زمان فرد احساس کند که بینی او با سایر اجزای صورتش هماهنگ شده و نیازی به عمل ندارد. در قسمت‌های بعد درباره بهترین سن برای رینوپلاستی در نوجوانان صحبت می‌کنیم.


بهترین سن برای رینوپلاستی چه زمانی است


جراحی بینی برای گروه‌های سنی مختلف

عمل جراحی بینی برای نوجوانان

بسیاری از نوجوانان به دلیل فرم بینی خود مورد آزار و اذیت همسالان خود قرار می‌گیرند و جهت رفع آن خواستار انجام جراحی بینی هستند. هنگامی که متخصص یک نوجوان را به عنوان کاندید انجام عمل جراحی بینی بررسی می‌کند موارد احتیاطی بیشتری را رعایت می‌کند. نوجوانی که برای عمل جراحی بینی مورد بررسی قرار می‌گیرد بایستی بیشتر مراحل رشد خود را پشت سر گذاشته باشد زیرا تغییرات نابهنگام در بینی‌هایی که بسیار جوان است می‌تواند باعث ایجاد تبعات بسیار بدی گردد. همچنین آن‌ها باید انگیزه بسیار قوی جهت عمل جراحی بینی داشته باشند.

جراح زیبایی به پاسخ‌هایی که بیمار نوجوان به سؤالات وی می‌دهد بسیار دقت می‌کند. نگرش وی در مورد عمل جراحی را مورد بررسی قرار می‌دهد و ساختار صورت بیمار و تناسب آن را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

عمل جراحی بینی در دوره بلوغ

افراد در دوران بلوغ بدن خود را بهتر می‌شناسند و می‌توانند شروع به دوست داشتن آن نمایند. بسیاری از آن‌ها به دنبال انجام جراحی بینی جهت بهبود ظاهر خود هستند. آن‌ها تصور می‌کنند بیشتر افراد به بینی آن‌ها توجه کرده و تعجب می‌کنند چگونه آن را تحمل می‌کنند. با گذشت زمان افراد از این مرحله گذر کرده و اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورند؛ اما برخی از افراد بدون صبر برای گذشت این زمان تحول، خواهان انجام این عمل هستند.


تاثیر جراحی فک بالا بر فرم بینی چگونه است

محدوده سنی برای انجام عمل بینی

با وجودی که هنوز در مورد حدود سن عمل بینی اظهار نظر قطعی انجام نشده است، اما پزشکان رعایت برخی محدودیت‌های سنی را در انجام عمل جراحی بینی لازم می‌دانند. جهت آماده شدن بیمار برای این عمل جراحی، ابتدا باید او را در جریان این محدودیت‌ها و زمان مناسب انجام این عمل قرار داد. در صورت انجام عمل جراحی قبل از اتمام مراحل رشد، تغییرات فرم بینی در حین رشد استخوان‌های بینی و غضروف‌ها اتفاق می‌افتد. به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، بهتر است بیماران تا اتمام دوره رشد خود صبر کرده و سپس اقدام به جراحی بینی کنند. این زمان تا 18 سالگی است. معمولاً بیشتر افراد دوره رشد خود را تا 18 سالگی تکمیل کرده و پس از آن رشد قابل‌ توجهی نخواهند کرد. برخی از پزشکان این زمان را برای دختران 17 سالگی عنوان کرده‌اند؛ بنابراین تصمیم انجام رینوپلاستی در برخی موارد وابسته به شرایط دیگر است. در این مقاله به جای بیان بهترین سن برای رینوپلاستی سعی کردیم، تأثیر سن بر این عمل زیبایی را تحلیل کنیم. انجام این عمل را در هر سنی مورد بررسی قرار دادیم. البته سن در اولویت انجام عمل زیبایی بینی قرار ندارد. بعد از فرم بینی شما، انتخاب جراح خبره در این حوزه حائز اهمیت است. چرا که تنها یک فرد باتجربه در این زمینه می‌تواند راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد و شما را به نتیجه مورد نظر از رینوپلاستی برساند.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان سابقه بسیاری در زمینه جراحی رینوپلاستی دارند. به همین دلیل جزو بهترین جراحان رینوپلاستی در تهران به شمار می‌روند. برای رزرو زمان مشاوره یا معاینه، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت دکتر سزاوار اقدام کنید.

نحوه تشخیص و درمان سرطان التهابی سینه

سرطان التهابی سینه :


سرطان التهابی سینه (IBC)  نوعی نادر و تهاجمی سرطان پستان میباشد که اغلب به صورت یک جوش یا محل خارش در روی پوست ، ظاهر میشود و عروق لنفاوی را در پوست پستان شما مسدود می کند. سرطان التهابی پستان ممکن است در ماموگرافی یا سونوگرافی ظاهر نشود و اغلب به عنوان یک عفونت تشخیص داده می شود.زمانی تشخیص داده میشود که معمولا در پوست پستان شما رشد کرده است .در اغلب موارد نیز در سایر قسمت های بدن نیز گسترش یافته است .


تفاوت سرطان التهابی سینه با سایر سرطان های پستان

در مقایسه با سایر اشکال بیماری ، سرطان التهابی پستان :

متفاوت به نظر میرسد ، اغلب فاقد توده پستان میباشد . اما پستان شما ممکن است قرمز ، متورم یا ملتهب ، به نظر برسد.

تشخیص آن سخت تر است – در ماموگرافی به خوبی نشان داده نمی شود

تهاجمی تر است و سریعتر از انواع دیگر گسترش می یابد .

اغلب در زنان در سنین جوانی تشخیص داده میشود

با احتمال زیاد در خانم های دارای اضافه وزن ، مشاهده میشود .

هنگامی که تشخیص داده شده است ، اغلب از پستان گذشته است (پزشک می گوید که متاستاز شده است) ، و این باعث می شود درمان آن سخت تر شود .

بیماری موندور سینه


علائم و نشانه های اولیه سرطان التهابی پستان چیست؟

برخلاف انواع متداول سرطان پستان ، این نوع معمولاً به صورت توده های پستان ظاهر نمی شود. این بیماری به صورت لانه ها یا ورق های زیر پوست رشد می کند.

علائم سرطان التهابی سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد در پستان

تغییر پوست در ناحیه پستان.ممکن است نواحی صورتی یا قرمز رنگ اغلب با بافت و ضخامت یک پرتقال پیدا کنید.

کبودی روی سینه که از بین نمی رود

تورم ناگهانی سینه

خارش پستان

تغییرات نوک پستان یا ترشحات آن

تورم غدد لنفاوی زیر بازو یا گردن

این تغییرات اغلب به سرعت و در طی یک دوره چند هفته ای اتفاق می افتد

سرطان التهابی پستان از گونه های نادر ولی تهاجمی سرطان سینه است. از آنجایی که ممکن است به دلیل تشابه علائم ، این سرطان با عارضه های دیگر سینه مانند عفونت اشتباه گرفته شود به محض مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر پستان های خود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات و قرار گرفتن تحت مراقبت های پزشکی ، از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید. در صورت ابتلا به سرطان سینه التهابی ، تیمی از متخصصین پاتولوژی ، آنکولوژی و همچنین جراحی پستان در کنار شما خواهند بود تا فرایند درمان شما به بهترین شکل ممکن طی شود. دکتر فرهاد موسی زاده ، متخصص جراحی داخلی و دارای مدرک تخصصی جراحی پستان از کانادا ، با سال ها سابقه انجام انواع عمل های جراحی سینه به منظور درمان سرطان پستان آماده همراهی بیماران از مراحل اولیه تشخیص تا آخرین مرحله درمان هستند.


علت تا درمان صدا دادن فک

 

علت تا درمان صدا دادن فک


صدا دادن فک صدایی شبیه به کلیک کردن دارد که با احساس درد همراه است. گاهی اوقات این صدا دادن به دلیل بیش از حد کش آمدن فک است؛ مثل باز کردن زیاد از حد دهان هنگام غذا خوردن و یا خمیازه کشیدن. گاهی اوقات نیز به دلیل عملکرد ناصحیح مفصل هایی اتفاق می افتد که به استخوان فک و جمجمه متصل هستند. عملکرد ناصحیح این مفصل ها یک نوع اختلال را ایجاد می کنند که به آن سندروم مفصل گیجگاهی فکی می گویند که چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید.

علائم مفصل گیجگاهی فکی عبارتند از:


• درد و ناراحتی در ناحیه فک
• سوزش در ناحیه صورت و فک
• سختی در باز کردن دهان از پهنا
• قفل شدن فک در حالت باز یا بسته
• سختی در غذا خوردن
• دندان درد
• سردرد
• گردن درد
• گوش درد
لل صدا دادن فک

 

تاثیر جراحی فک بالا بر فرم بینی چگونه است

علت های صدا دادن فک می تواند طیف وسیعی را شامل شود که به طور کلی عبارتند از:


• دندان قروچه کردن
• جویدن ناخن ها
• جویدن آدامس زیاد و مداوم
• گاز گرفتن دهان از داخل لب و گونه
• گره خوردن فک
تقریبا 10 میلیون از افراد دنیا با صدا دادن فک روبرو هستند که در خانم ها بیشتر از آقایان مشاهده می شود.
آسیب به فک
فک شکسته یا فک در رفته نیز بر اثر آسیب به مفصل رخ می دهد.

علت های آسیب به فک نیز شامل موارد زیر است:


• تصادف در جاده
• آسیب دیدگی های ورزشی
• زمین خوردن
• دعوا و مبارزه کردن
در صورت همراه بودن موارد زیر با آسیب دیدگی هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:
• خونریزی
• کبودی
• ورم

 

اسپاسم فک چیست


اسپاسم فک یک بیماری شایع است که می‌تواند در اثر عفونت یا آسیب دیدن دندان یا ضربه به صورت، گردن یا سر ایجاد شود. فک قفل شده یا اسپاسم فک از اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی ناشی می‌شود. مصرف برخی از داروها نیز ممکن است باعث ایجاد انقباض یا گرفتگی در فک بیمار شود.

مشکلات در حرکت، درد در مفاصل فک و اطراف آن با نام اختلالات گیجگاهی فکی (TMD) شناخته می‌شود.

مفصل گیجگاهی فکی، استخوان فک پایین را به جمجمه متصل می‌کند. این مفاصل جزو پرکارترین قسمت‌های صورت به شمار می‌روند. آن‌ها امکان باز و بسته شدن فک برای صحبت کردن، جویدن، بلعیدن، خمیازه کشیدن و سایر حرکات را فراهم می‌کنند. بسیاری از افراد در برخی از دوران زندگی خود دچار مشکلات حرکتی درد در مفاصل فک و اطراف آن می‌شوند. این مشکلات مفصلی و عضلانی پیچیده هستند. بنابراین تشخیص این اختلالات و درمان صحیح آن‌ها ممکن است مدتی طول بکشد.

در این مقاله به اختلال صدا دادن فک، علت‌ها و روش‌های درمان آن پرداختیم. در بسیاری از موارد این مشکل جدی نیست و خود به خود بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی به دلیل بیماری‌های جدی‌تر ایجاد می‌شود و نیاز به دخالت و درمان پزشک دارد. توصیه می‌شود اگر صدا دادن و درد فک شما بیش از یک هفته طول کشید، برای بررسی علت اصلی مشکل به پزشک مراجعه کنید.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان به صورت تخصصی با ساختار فک، مفصل‌ها و عضلات آن آشنایی دارند و می‌توانند با انجام آزمایش‌های لازم علت صدا دادن این عضو را مشخص کنند. همچنین در صورت وجود مشکل جدی، بهترین متدهای درمانی را به بیماران توصیه می‌کنند. برای رزرو زمان مشاوره از طریق سایت دکتر سزاوار اقدام کنید.