مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان


ماموگرافی یک نوع تصویربرداری تخصصی از بافت پستان است که در آن از اشعه ایکس با دوز پایین برای بررسی بافت سینه استفاده می‌شود. رادیوگرافی اشعه ایکس از پستان ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌های غیرقابل لمس پستان است. این روش عکسبرداری می‌تواند سرطان پستان را قبل از آن که توده قابل لمس شود، شناسایی نماید .

ماموگرافی دو نوع دارد یک نوع ماموگرافی برای غربالگری و دیگری برای تشخیص به کار می رود.

ماموگرافی می تواند ناهنجاری های کوچکی در بافت پستان را مشخص کند. درواقع یکی از مزیت های این روش به عنوان غربالگری، تشخیص تومور در زمانی است که اندازه آن کوچک است.

در عکس حاصل از این روش، چربی به رنگ خاکستری دیده می شود، بافت پستانی که متراکم تر است، سفید به نظر می رسد. ذرات ریز کلسیمی و وتوده های خوش خیم یا غیرسرطانی و نیز توده های بدخیم یا سرطانی نیز سفید دیده می شوند.


ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان


ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک تصویربرداری پزشکی تخصصی است که از سیستم اشعه ایکس با دوز پایین برای مشاهده داخل سینه ها استفاده می کند. تست ماموگرافی موسوم به ماموگرام، در تشخیص زودرس بیماری های پستان به زنان کمک می کند. اشعه ایکس (رادیوگرافی) یک آزمایش پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و معالجه بیماری کمک می کند. در تصویربرداری با اشعه ایکس، بخشی از بدن در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزه کننده قرار می گیرد تا عکس هایی از داخل بدن تولید شود. پرتوهای ایکس قدیمی ترین و متداول ترین شکل تصویربرداری پزشکی می باشند.


ماموگرافی چگونه انجام می شود؟


یونیت ماموگرافی جعبه مستطیل شکلی است که از یک لوله برای تولید اشعه ایکس برخوردار است. این یونیت به طور انحصاری برای معاینه پستان با اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه شامل بخشی است که پستان را نگه داشته و تحت فشار قرار می دهد تا تصاویری از زوایای مختلف به دست آید.


اشعه های ایکس نوعی امواج نوری یا رادیویی هستند. اشعه ایکس می تواند از هر چیزی از جمله بدن انسان عبور کند. به محض اینکه اشعه ایکس بخشی از بدن را مورد بررسی قرار می دهد، پرتوی کوچکی از بدن عبور کرده و یک تصویر روی فیلم عکاسی ضبط می نماید.

قسمت های مختلف بدن اشعه ایکس را در درجات مختلفی جذب می نمایند. استخوان متراکم میزان زیادی از اشعه را جذب می کند، در حالی که بافت های نرم مانند ماهیچه ها، چربی ها و ارگان های بدن اجازه می دهند تا اشعه بیشتری از آنها عبور کند. در نتیجه، استخوان ها بر روی اشعه ایکس سفید رنگ ظاهر می شوند، بافت های نرم به صورت سایه های خاکستری و هوا سیاه رنگ نشان داده می شود.

در ماموگرافی، لوله اشعه ایکس تصویری از کنار و بالای پستان فشرده ثبت می نماید. در توموسنتز پستان، تیوب اشعه ایکس روی پستان حرکت کرده و چندین تصویر از زوایای مختلف ثبت می نماید. اغلب تصاویر اشعه ایکس فایل های دیجیتالی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند و برای تشخیص و مدیریت بیماری به راحتی در دسترس هستند.


سرطان سینه یکی از شایع ترین علل مرگ در بین زنان است. متأسفانه بسیاری از افراد جامعه نسبت فواید انجام معاینات فیزیکی و تصویربرداری دوره ای ماموگرافی به منظور تشخیص زودهنگام سرطان پستان آگاه نیستند. توصیه ما این است که در صورتی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان سینه دارید و یا توسط پزشک خود در گروه پر خطر از نظر ریسک ابتلا به این سرطان قرار گرفته اید ، انجام تصویربرداری های دوره ای ماموگرافی را جدی بگیرید و حداقل سالی یک بار به منظور انجام معاینات به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

برای آگاهی بیشتر در خصوص سرطان پستان ، روش های تشخیص و درمان آن می توانید به سایر مقالات وبلاگ مراجعه کرده یا صفحه اینستاگرام دکتر موسی زاده ، متخصص جراحی پستان (با آدرس @Drmoussazadeh) را دنبال کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد