مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

نحوه معاینه و تشخیص سرطان سینه توسط خود بیمار


هر سال برنامه ها و همایش های مختلفی جهت بالا بردن آگاهی های عمومی زنان برگزار میشود. هدف از این تلاش ها تشویق زنان به انجام معاینه های پزشکی به موقع و منظم برای چلوگیری از پیشرفت سرطان سینه است.


سرطان سینه چیست؟

به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخل مجاری شیری، سرطان سینه میگویند. این سرطان شایع ترین نوع سرطان در زنان است. غربالگری و تشخیص به موقع مهمترین عوامل موفقیت در درمان این بیماری است.


بهترین روش های غربالگری کدام هستند؟

بهترین روش های غربالگری ماموگرافی، سونوگرافی و معاینات بالینی هستند.

آیا سرطان سینه در مردان هم میتواند اتفاق بیفتد؟ بله. این نوع سرطان در آقایان نیز میتواند اتفاق بیفتد اما احتمال این پیشامد در آقایان نسبت به بانوان بسیار اندک است. سرطان سینه در صورت تشخیص به موقع خطرات کمتری به همراه دارد. این سرطان به گونه ای است که خود افراد هم میتوانند تا حدودی آن را تشخیص دهند. بانوان میتوانند بصورت ماهانه در منزل چکاپ های نشخیصی انجام دهند. در این ویدئو روش معاینه و چکاپ فردی را بطور کامل آموزش خواهید دید.


روش های درمان سرطان سینه


سرطان پستان، بسته به نوع و میزان گستردگی، با روش های مختلفی درمان می شود و به طور معمول، یک روش درمانی به تنهایی برای رفع آن استفاده نمی شود. روش های درمانی این بیماری، به طور کلی به دسته های زیر تقسیم می شوند:


جراحی :
جراحی معمولاً خط مقدم مبارزه با سرطان سینه است که خود انواع مختلفی داشته و حذف بافت سرطانی به واسطه ی جراحی نقطه ی مشترک تمام آن ها است. در جراحی لامپکتومی ، بخشی از بافت سینه و تومور سرطانی برداشته می شود و هدف حفظ بافت اصلی و ظاهر پستان است. این در حالیست که در جراحی ماستکتومی کل بافت پستان برداشته می شود. البته روش های جدیدی نیز به وجود آمده است که  تا حد امکان بتوان پوست و نوک پستان را حفظ کرد.


شیمی درمانی :
شیمی درمانی شامل تجویز داروهایی برای تضعیف و از بین بردن سلول های به وجود آورنده سرطان در پستان است. این داروها می توانند به طور خوراکی یا تزریق درون رگ تجویز شوند.


هورمون درمانی :
در این روش، دسترسی سلول های سرطانی به هورمون های مورد نیاز جهت رشد، مسدود می شود.

درمان های بیولوژیکی:
این نوع درمان به سیستم دفاعی بدن کمک می کند، تا به مبارزه با سرطان یا عوارض حاصل از سایر روش های درمانی بپردازد.


رادیو تراپی :
در این نوع از درمان، با استفاده از اشعه های قوی، مانند ایکس ری به تخریب سلول های سرطانی پرداخته می شود.

مانند اکثر سایر بیماری های سرطانی، در درمان سرطان پستان (سرطان سینه) نیز، یک تیم پزشکی، متشکل از تخصص های مختلف، برای ریشه کن کردن این بیماری دست به دست هم می دهند. این تیم می تواند شامل متخصصان آنکولوژی، جراحان عمومی، جراحان پلاستیک و چند متخصص دیگر باشد.


علائم سرطان سینه


جمع بندی

گرچه شاید نام سرطان بسیار ترسناک باشد، ولی نباید در مواجهه با علائم سرطان پستان، دستپاچه شوید. فراموش نکنید که بسیاری از بیماری ها، علائم مشابه ای با یکدیگر دارند. با این وجود برای رفع هرگونه ابهام و نگرانی، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ تا وضعیت شما را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد. لازم است به شما یاد آوری کنیم که، مانند تمام بیماری ها، سرطان نیز در ابتدای شکل گیری و پیش از گسترده شدن، درمانی به مراتب ساده تر خواهد داشت. دکتر فرهاد موسی زاده ، متخصص پستان در تهران با سال ها تجربه در درمان انواع سرطان سینه آماده ارائه مشاوره به بیماران عزیز هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد