مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

علت سنگینی پستانها و سفت شدن بافت سینه

طبیعی است که هنگامی که متوجه تغییر در پستانهایتان می‌شوید، احساس نگرانی کنید. تغییرات پستان بخش طبیعی از آناتومی زنان است. اگر در پستانهایتان احساس سنگینی کردید، احتمالا چیزی برای نگرانی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که علت سنگینی پستانها یا علت سفت شدن بافت سینه به ندرت مربوط به سرطان است.


هفت دلیل اصلی سفت شدن سینه


در این مقاله به چند علت سنگینی پستانها که شایع‌تر هستند، می‌پردازیم.


علت سنگینی پستانها


۱. تغییرات فیبروکیستیک پستانها

تغییرات فیبروکیستیک پستانها بسیار شایع است. نیمی از زنان در دوره‌ای از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این وضعیت غیرسرطانی می‌تواند منجر به تغییرات مختلف در پستانها شود، مانند تجمع آب در بافت پستان. هنگامی که پستانهایتان متورم و پر از مایع می‌شود، سنگین‌تر از حالت معمول می‌شود.


این تغییرات می‌تواند در یک یا هر دو پستان اتفاق افتد. ممکن است هر ماه در دوره‌ی خاصی از چرخه رخ دهد یا از الگوی قابل تشخیصی پیروی نکند. در برخی موارد، ممکن است علائم مداومی داشته باشید


۲. قاعدگی

درد و تورم پستانها اغلب از الگوی ماهانه‌ای پیروی می‌کنند که به وضوح با چرخه قاعدگی مرتبط است. این درد به‌عنوان درد چرخه‌ای شناخته می‌شود.


در روزهای قبل از پریود، سطح استروژن و پروژسترون به‌طور چشمگیری دچار نوسان می‌شود. استروژن و پروژسترون اندازه و تعداد غدد پستان را افزایش می‌دهند. همچنین باعث تجمع آب در پستانها می‌شوند که منجر به درد و سنگینی پستانها می‌شود.


۳. بارداری

گاهی تورم پستانها یکی از اولین علائم بارداری می‌باشد. پستانها می‌توانند یک تا دو هفته بعد از لقاح شروع به متورم شدن کنند.


تورم به دلیل تغییرات هورمونی بدن اتفاق می‌افتد. این تغییرات هورمونی می‌توانند علت سنگینی پستانها و علت درد سینه باشند. همچنین ممکن است پستانهایتان بزرگ‌تر از معمول به نظر برسند.


دردهای سینه در بانوان


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟


به خاطر داشته باشید که سفت شدن پستان و احساس سنگینی به ندرت نشان دهنده مشکل جدی در بدن است. بسیاری از مشکلاتی که سبب سفت شدن سینه ها می شوند ، به راحتی قابل درمان هستند. به عنوان مثال، عفونت های پستان در بسیاری از موارد با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شوند و یا درد ناشی از تغییرات فیبروکیستیک پستان به راحتی با مصرف داروهای مسکن کاهش پیدا می کند. با این حال در برخی موارد نادر، نیاز است به محض مشاهده علائم زیر در کنار سفت شدن سینه ها ، به پزشک و جراح متخصص پستان مراجعه کنید.


احساس توده های سفت و بدون درد در بافت سینه

قرمزی و تغییر رنگ در پستان ، نوک پستان یا هاله اطراف آن

احساس درد و سوزش در هنگام شیردهی

تب

صاف شدن یا فرو رفتگی نوک پستان

خروج خون یا مایعات رنگی از نوک پستان

احساس خستگی و ضعف شدید

علاوه بر این، در صورتی که در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود داشته است و یا قبلاً عمل های جراحی پستان را تجربه کرده اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. دکتر فرهاد موسی زاده، جراح و متخصص پستان با سال ها تجربه در انجام انواع جراحی های زیبایی و درمانی پستان، می توانند به شما کمک کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد