مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد با گذشت زمان بنا به دلایل متعددی همچون پیری، کشیدن دندان و... دندان های خود را از دست می دهند. این موضوع علاوه بر این که باعث ایجاد مشکل در ظاهر و طرح لبخند شما می شود، می تواند در صحیح جویدن و غذا خوردن شما هم تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از افراد به دنبال یک روش دائمی برای این دندان های از دست رفته هستند. تا چند سال گذشته انجام پروتز دندان متحرک (دندان مصنوعی) میان این افراد بسیار رایج بود. مشکلاتی که این روش ایجاد می کرد باعث شد که روش بهتری به نام ایمپلنت جایگزین آن شود. ایمپلنت دندان روشی است دائمی برای دندان های از دست رفته. خوشبختانه امروزه با فراگیر شدن ایمپلنت دندان افراد دیگر دغدغه‌ای برای از دست دادن دندان های خود ندارند و دیگر به سراغ دندان های مصنوعی نمی روند. قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ مشکلی را برای استفاده کننده به وجود نمی آورد و فرد به می تواند تا آخر عمر بدون هیچ گونه مشکلی از آنها استفاده کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل با ایمپلنت دندان آشنایی پیدا کنید.



ایمپلنت دندان چیست؟

برخی از افراد به هر دلیلی ممکن است دندان های خود را از دست بدهند. همان طور که در عکس بالا مشخص شده است، ایمپلنت دندان یا فیکسچر در اندازه ریشه دندان آن فرد به جای ریشه از دست رفته قرار داده می‌شود. فیکسچرها قطعاتی در اندازه دندان طبیعی می‌باشند. این فیکسچر ها با دقت بسیار زیادی ساخته می شوند که کاملا طبیعی به نظر برسند. دو قسمت اصلی ایمپلنت دندان که در عکس بالا مشخص شده است، Fixture و Abutment می باشند. قسمتی که از داخل استخوان فک قرار می‌گیرد که اصطلاحاً Fixture نامیده می‌شود و قسمتی تاجی که بالای لثه قرار می‌گیرد Abutment نامیده می شود. روی Abutment پروتز یا روکش ایمپلنت قرار می‌گیرد. جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است. از آنجا که تیتانیوم موجود در ایمپلنت ها با استخوان فک کاملا سازگاری دارد، ایمپلنت ها باعث لغزش ، سر و صدا یا آسیب استخوانی نمی شوند.


چه افرادی می توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟

در صورتی که کلیه دندان های فک جلو و یا فک عقب از بین رفته باشد.

در صورتی که یکی از دندان های جلو از بین رفته باشد و فاصله ایجاد شده از دندان های کناری آن طبیعی باشد.

در صورتی که بیش از یک دندان از بین رفته باشد و فاصله بین دندان های کناری طبیعی باشد.

درصورتی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از بین رفته باشد و تنها از یک طرف، دندان طبیعی باشد.

افرادی که نمی توانند از دندان های مصنوعی استفاده کنند.

افرادی که می خواهند گفتار خود را بهبود ببخشند.

ایمپلنت دندان محدودیت سنی خاصی ندارد و هر فردی که قادر به رعایت بهداشت دهان خود باشد، می تواند دندان های خود را ایمپلنت کند. اگر فرد به سن رشد رسیده باشد، می تواند به جای دندانی که از دست داده است، از ایمپلنت استفاده نماید. مثلا اگر کودکی که در سن کودکی دندان دائمی خود را در اثر حادثه ای از دست داده باشد می تواند بعد از آن که به سن 16 سال رسید، از ایمپلنت استفاده کند. البته همانطور که گفته شد هر فردی می تواند دندان خود را ایمپلنت کند ولی در مورادی که در ادامه به آن اشاره می کنیم نمی تواند دندان خود را ایمپلنت کند.

ایمپلنت دندانی فکی چیست

اهمیت انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان یک روش کاملا تخصصی است که البته به تجربه متخصص فک و صورت هم نیاز دارد. طبق گفته دکتر سزاوار متخصص ایمپلنت و جراح فک و صورت در تهران نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد. در این جراحی خطرات و عوارضی هم وجود دارد که متخصص فک و صورت باید متوجه این موضوع باشد. پشتیبانی استخوان فک از اباتمنت یا پایه فلزی اهمیت دارد. در صورتی که استخوان فک بیمار ضعیف باشد، توان تحمل فشار وارده از سوی دندان ایمپلنت را ندارد. به همین دلیل کاشت دندان با شکست مواجه می‌شود و استخوان فک آسیب می‌بیند. پس با این حساب انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران اهمیت دارد. جراحان با تجربه با توجه به معایناتی که باید قبل از جراحی انجام می‌دهند، مشکلات استخوان فک را برطرف می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد