مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

دانستی های لازم درباره قبل و بعد لاپاراسکوپی

دانستی های لازم درباره قبل و بعد لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی که با نام لاپاراسکوپی یا لاپراسکوپ تشخیصی نیز شناخته می‌شود، یک روش تشخیصی جراحی است که برای معاینه اندام‌های داخل شکم استفاده می‌شود. این یک روش کم خطر و کم خطر است که فقط نیاز به ایجاد برش‌های کوچک دارد. در لاپاراسکوپی از ابزاری به نام لاپاروسکوپ برای بررسی اندام‌های شکمی استفاده می‌شود. لاپاروسکوپ یک لوله بلند و باریک است که دارای نور پرتوان و یک دوربین با وضوح بالا در قسمت جلویی می‌باشد. ابزار از طریق برش ایجاد شده در دیواره شکم وارد می‌شود. همان‌طور که در طول ناحیه حرکت می‌کند، دوربین تصاویر را به یک مانیتور ویدئویی می‌فرستد. لاپاراسکوپی به پزشک شما اجازه می‌دهد تا به صورت بلادرنگ و بدون جراحی باز، داخل بدن شما را ببیند. پزشک همچنین می‌تواند در طی این روش نمونه‌های بیوپسی را از ناحیه مورد نظر به دست آورد.

عمل لاپاراسکوپی

چرا لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

لاپاراسکوپی اغلب برای شناسایی و تشخیص منبع درد لگن یا شکم استفاده می‌شود. این روش معمولاً وقتی انجام می‌شود که دیگر روش‌های غیر تهاجمی نمی‌توانند کمکی به تشخیص کنند. در بسیاری از موارد، مشکلات شکمی را می‌توان با تکنیک‌های تصویربرداری همچنین مانند موارد زیر تشخیص داد:

سونوگرافی که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از بدن استفاده می‌کند

سی تی اسکن، که مجموعه‌ای از پرتوهای ویژه ایکس است که تصاویر مقطعی از بدن را می‌گیرد

اسکن MRI که از آهن ربا و امواج رادیویی برای تولید تصاویر از بدن استفاده می‌کند

لاپراسکوپی وقتی انجام می‌شود که این آزمایش‌ها اطلاعات و دیدی کافی برای تشخیص نداشته باشند. این روش همچنین ممکن است برای گرفتن بیوپسی یا نمونه‌ای از بافت اندام بخصوصی در شکم استفاده شود. پزشک شما ممکن است لاپاراسکوپی را برای معاینه اندام‌های زیر توصیه کند:

بیوپسی پستان چیست

  • آپاندیس
  • کیسه صفرا
  • کبد
  • لوزالمعده
  • روده کوچک و روده بزرگ (کولون)
  • طحال
  • معده
  • اندام‌های لگن یا اندام‌های تولیدمثل

ریکاوری و بهبود بیمار پس از لاپاروسکوپی

پس از پایان عمل لاپاروسکوپی ، بیمار برای چند ساعت تحت نظر قرار می گیرد و سپس از بیمارستان مرخص می شود. زمان بهبودی و ریکاوری پس از عمل لاپاروسکوپی به عوامل زیر بستگی دارد:

شرایط عمومی جسمی

نوع و میزان استفاده از داروهای بیهوشی

عکس العمل بدن نسبت به جراحی

در روز های پس از عمل لاپاروکسوپی ممکن است بیمار درد متوسطی در ناحیه زخم های ایجاد شده احساس کند. احساس درد و ناراحتی با گذشت زمان ، و مصرف داروهای مسکن کمتر می شود.

پس از عمل لاپاروسکوپی ، احساس درد در ناحیه شانه طبیعی است. این درد در نتیجه گاز دی اکسید کربن تزریق شده به شکم برای ایجاد فضای مناسب درون بدن برای جراحی است. این گاز می تواند سبب ایجاد فشار روی پرده دیافراگم که شبکه های عصبی متصل با شانه ها دارد شود.

پس از گذشت چند هفته از جراحی، بیمار می تواند به زندگی عادی خود باز گردد. البته انجام معاینات دوره ای پس از عمل برای کنترل روند بهبودی بیمار توصیه می شود. اقدامات زیر می تواند به تسریع روند بهبودی پس از جراحی لاپاروکسوپی کمک کند: بیمارستان دی

انجام فعالیت فیزیکی سبک به منظور کاهش ریسک تشکیل لخته خون

خواب و استراحت کافی

استفاده از شربت های سینه برای کاهش درد و تورم گلو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد