مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم
مجله پزشکی " دکتر مهندس"

مجله پزشکی " دکتر مهندس"

در این وبلاگ تلاش می کنیم مقالات معتبر از بهترین جراحان و پزشکان کشور را برای شما منتشر کنیم

آیا پیوند لثه درد دارد

آیا پیوند لثه درد دارد

افرادی که می خواهند این عمل را انجام دهند، دائما نگران این موضوع هستند که آیا این پیوند دردناک است و یا خیر. خوشبختانه در رابطه با این موضوع باید گفته شود که با توجه به اینکه پریودنتیست قبل از شروع عمل از بی حس کننده استفاده می کند، بیمار هیچ گونه دردی را در حین عمل حس نخواهد کرد.


عمل پیوند لثه به چه دلیلی انجام می‌شود؟

بر اساس اطلاعات موجود در زمینه علوم دندانپزشکی، جراحی لثه به سه دلیل ممکن است انجام شود:

پیوند لثه چیست

مشکلات ناشی از نمایان شدن ریشه دندان‌ :

بیمار نمی‌تواند سطح ریشه‌های نمایان شده دندان را با مسواک تمیز کند؛ دندانپزشک وجود مقدار زیادی پلاک و جرم بر روی ریشه دندان تشخیص داده و یا مشکل خرابی و پوسیدگی ریشه دندان شروع شده است. در این شرایط، عمل جراحی پیوند لثه می‌تواند سطح ریشه دندان را بپوشاند و آن را محافظت نماید.

فوق حساسیت :

در این شرایط، بیمار از حساس شدن خیلی زیاد دندان خود به دلیل نمایان شدن ریشه آن شکایت دارد. پوشاندن سطح ریشه دندان می‌تواند شدت حساسیت دندانی را به حداقل برساند.

زیبایی :

بیمار از وضعیت ظاهری دندان‌های خود رضایت ندارد، بنابراین سطح ریشه دندان با هدف افزایش زیبایی ظاهری آن پوشانده می‌شود. علاوه بر موارد فوق، در موارد خاصی هم عمل پیوند بافت نرم قبل از انجام عمل‌های ترمیمی مانند عمل تاج و ایمپلنت دندان انجام می‌شود تا از دندان‌های پشتیبانی کننده حفاظت شود. میزان پوششی که از طریق پیوند لثه برای دندان تأمین می‌شود به شکل ریشه دندان و نوع عوارض بافت‌های نرم آن بستگی دارد و می‌تواند به مقدار و نوع صدمات وارد شده به استخوان دندان نیز ارتباط داشته باشد. در بعضی موارد از قبل از انجام عمل مشخص است که نمی‌‌توان با استفاده از پیوند لثه، تمام سطوح نمایان شده ریشه را پوشش داد و در بعضی از موارد هم ممکن است به چند عمل جراحی نیاز باشد تا بتوان بافت نرمی که تازه ایجاد شده است را به سمت تاج دندان هدایت کرد.

عمل جراحی پیوند لثه چگونه انجام می‌شود؟

در زمان عمل جراحی پیوند لثه معمولاً یک دندانپزشک متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست)، مقداری از بافت نرم همبند را از سقف دهان برمی‌دارد و آن را با بخیه به خط لثه در محل آسیب‌دیده پیوند می‌زند. به این ترتیب، بافت نرم بیشتری در اطراف دندان و در نزدیکی سطح ریشه نمایان شده آن (تحلیل لثه) رشد می‌کند. بعد از آنکه بافت نرمی که برای پیوند زدن استفاده می‌شود از قسمت سقف دهان برداشته شد، زخم به وجود آمده در آن قسمت با استفاده از بخیه بسته شده و روی آن پانسمان می‌شود تا بهبود پیدا کند.

سه روش مختلف برای پیوند زدن بافت نرم لثه وجود دارد که عبارتند از:

استفاده از بافت همبند به تنهایی :

سقف دهان به طور طبیعی با یک لایه بافت نرم پوشیده شده است. این لایه شامل یک بافت سطحی است که شما می‌توانید آن را با زبان خود لمس کنید و در زیر آن یک بافت همبند قرار دارد که در واقع لایه‌ای از بافت است که بین بافت سطحی و استخوان سقف دهان قرار دارد. در این روش، پریودنتیست یک بریدگی در قسمت سقف دهان ایجاد می‌کند و بافت نرمی که در زیر بافت سطحی قرار دارد را برمی‌دارد. به این ترتیب، یک زخم خیلی کوچک بر روی لایه سطحی سقف دهان باقی می‌ماند. این روش تا حد زیادی شبیه به باز کردن یک ساندویچ و برداشتن ماده موجود در داخل آن است. مزیت بزرگ این روش آن است که هر چند نیاز به بخیه زدن در سقف دهان دارد اما درد و ناراحتی ناشی از آن خیلی کم است، زیرا محل زخمی که بافت نرم از آن برداشته شده است، به طور کامل بسته می‌شود و در مدتی که در حال بهبودی است، این زخم باز نمی‌ماند.

استفاده از بافت سطحی و بافت همبند :

در این روش، لایه سطحی و بافت همبند زیر آن هر دو از قسمت سقف دهان برداشته می‌شوند. در این روش هم ممکن است بخیه‌هایی در سقف دهان شما زده شود تا دو لبه زخم ایجاد شده را در حالت متصل به هم نگه دارد. اما به هر حال زخمی که ایجاد می‌شود، نمایان خواهد بود و معمولاً درد و خونریزی لثه بیشتری در مقایسه با روش قبل به دنبال دارد. بنابراین اغلب پریودنتیست‌ها ترجیح می‌دهند در صورتی که بافت نرم موجود در ناحیه دهنده در سقف دهان از ضخامت کافی برخوردار باشد، از همان روش اول (استفاده از بافت همبند به تنهایی) استفاده کنند. اما هنگامی که بافت نرم سقف دهان ضخامت کافی را نداشته باشد، از روش دوم (برداشت همزمان بافت سطحی و بافت همبند) استفاده می‌شود.

استفاده از ماده زیستی یا بیومتریال (آلودرما) :

هنگامی که مقدار بافت نرم موجود در ناحیه دهنده بسیار کم باشد، ممکن است پریودنتیست تصمیم بگیرد که از ماده زیستی برای انجام این عمل استفاده کند. البته امکان استفاده از این روش هنگامی وجود دارد که مقدار کافی از بافت نرم در اطراف ناحیه پذیرنده (لثه آسیب‌دیده) وجود داشته باشد تا بتواند این ماده را در آن محل نگه دارد.

در این مقاله به صورت کامل اطلاعاتی در مورد پیوند لثه ارائه دادیم. جراحی پیوند بافت لثه سنگین نیست و بیمار مدت زیادی به استراحت نیاز نخواهد داشت. می‌تواند بعد از مدتی به زندگی روزانه خود بازگردد. دکتر مهدی سزاوار، متخصص جراحی فک و صورت هستند. ایشان تجربه بسیاری در زمینه انجام انواع روش‌های پیوند لثه دارند و می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره و رزرو نوبت می‌توانید به سایت دکتر سزاوار مراجعه کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد